2018

Gouden bootschaaf


Deze prijs werd in het leven geroepen om veelbelovend bouwtalent een duw in de rug te geven. Het Cmb koppelt zijn kwaliteitsgarantie aan een bouwer die blijkt geeft van een exceptionele vaardigheid en bouwkwaliteit, van een sterke specialisatie en/of van een multidisciplinaire benadering. Daarnaast moet de laureaat de doelstellingen van het Cmb, het verspreiden van de kennis van de instrumentenbouw, mee uitdragen.
*Bootschaaf, ook wel vingerschaaf genoemd, is een zeer klein schaafje, typisch voor instrumentenbouw.


Gouden Bootschaaf 2018 voor Jos Raets

Gouden Bootschaaf Laureaten

van 2009 tot 2014

klik hier

Na tien jaar als cursist klavierbouw aan het Centrum voor Muziekinstrumentenbouw(CmB) in Puurs, krijgt Jos Raets dit jaar de Gouden Bootschaaf. De prijs wordt uitgereikt tijdens het CmB concertweekend op zondag 17 juni in de ateliers van het CmB.


Jos Raets (°1948) heeft zich na een succesvolle carrière in de industrie met passie geworpen op muziek en muziekinstrumentenbouw. Hierin kon hij de kennis van ingenieurswetenschappen koppelen aan de te verwerven kundigheid van de ambachtsman. Zijn eerste instrument is een klavecimbel naar de Berlijnse bouwer Michael Mietke anno 1710. Vervolgens bouwde hij een forte piano naar Weens model van Anton Walter anno 1795. Muziekinstrumenten bouwen is voor Jos een combinatie van bouwen, musiceren en steeds nieuwe ontdekkingen doen. Hij volgt piano bij Anna Ivanova, nam klavecimbel les bij Dominik Riepe, een vervolmakingsseminar “K?rper und Klavier” bij Henriette Gartner, Jazz en improvisatie aan de Academie te Geel. Om zijn instrumenten de juiste klank en speeltechniek mee te geven bezocht hij vele Meester-bouwers en ging te rade o.a. bij Claude Kelecom, Jan Van den Hemel en Christopher Clarke, van wie hij een uitgebreid bezoek aan zijn atelier kreeg. Hij sprak met de leraars en met vele uitvoerders over de ideale klank en toucher, onder andere met Dominik Riepe, Jos Van Immerseel, Nicolas Callot, om er enige te noemen. Steeds werd zijn weg duidelijker uitgestippeld en het te bereiken doel aangescherpt. Ook de vergelijking met moderne pianotechniek blijft hem boeien. Hij volgde seminars over fabricage en toepassen van hedendaagse hamerkoppen( vilt), een cursus afregelen en intoneren bij Patrick Horn Wegner, Klavierbaumeister, en mocht op bezoek bij de Sauter fabriek in Spaichingen Duitsland.
Na een gesmaakte uiteenzetting over zijn ervaring met de bouw van een Walter pianoforte op de Vereniging van Nederlandse Pianotechnici (VvPN) tweedaagse in april 2017 werd hem gevraagd lid te worden van de vereniging.


Jos blijft zoeken naar het klankideaal van elk historisch instrument waarmee hij in contact komt, en zou graag alle periodes van de klassieke muziek willen benaderen. Daarom heeft hij als volgend instrument gekozen voor een Conrad Graf 1826, replica naar het origineel instrument in het Vleeshuis te Antwerpen. Met dank aan het ter beschikking stellen van de plannen door het Ruckers Genootschap, plan van de hand van Christopher Clarke, waarnaar de replica ten huize Jos Van Immerseel is gebouwd. Mooi vergelijkingsmateriaal toch hier te lande om zijn instrument te kunnen vervolmaken!